Czwartek, 24 Kwietnia 2025 roku.

Bardzo dobre
trzy kwartały

Wstępne wyniki handlu zagranicznego towarami rolno-spożywczymi za trzy kwartały bieżącego roku pokazują bardzo dobrą dynamikę wzrostu wartości eksportu oraz dodatniego salda wymiany.

W porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym wzrost wartości eksportu wynosi 12,3%, a wzrost dodatniego salda wymiany aż 16%.

Konkretne wartości liczbowe wynoszą odpowiednio – wzrost eksportu z 17,7 mld euro do 19,9 mld euro oraz wzrost dodatniego salda z 5,2 mld euro do 6,1 mld euro.

Generalnie nie zmienia się struktura geograficzna eksportu. Również w roku bieżącym większość towarów rolno-spożywczych kierowanych jest na rynek Unii Europejskiej (81,3%), a ich wartość to 16,2 mld EUR i wzrost w skali roku na poziomie 12%. Szybszy wzrost osiągnęliśmy w sprzedaży do krajów dawnej „15” tj. 16,7% i wartość 12,4 mld EUR (udział 62,3%). Sprzedaż do 12 „nowych” państw UE wyniosła 3,8 mld EUR i była nieco niższa niż rok temu.

Utrzymuje się dominująca pozycja Niemiec w eksporcie rolno-spożywczym. W omawianym okresie wartość sprzedaży do naszego zachodniego sąsiada wyniosła 4,6 mld euro, co oznacza wzrost o 16,5% i udział w eksporcie rolno-spożywczym na poziomie 23%.

Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z wartością sprzedaży na poziomie 1,8 mld euro (wzrost o 11%).

Trzecie miejsce zajęła Holandia – wartość eksportu wyniosła 1,3 mld euro, co oznacza wzrost o 30,3% w skali roku.

Kolejne miejsca to Włochy – 1,1 mld euro (wzrost o 18,6%), Republika Czeska – 1,06 mld euro (spadek o 14,5%), Francja – 1,05 mld euro (wzrost o 15,5%), Hiszpania – 0,5 mld euro (wzrost o 15%) oraz Węgry – 0,5 mld euro (wzrost o 11,8%).

Prowadzona polityka promocji, a także działania uzgadniające fitosanitarne i weterynaryjne warunki handlu z krajami spoza Europy pozwoliły na uruchomienie, bądź zintensyfikowanie wymiany towarowej z krajami pozaeuropejskimi, takimi jak np. Senegal, Ghana, Kenia, Nigeria, Liban, Malezja czy Republika Korei.

Podkreślić należy również wzrost eksportu do Japonii, Mołdowy, USA, Turcji, Jordanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kanady (o 27%) oraz na Ukrainę i na Tajwan.

Źródło: MRiRW

 

Artykuły powiązane

  • Handel zagraniczny Polski po trzech kwartałach 2017 r.Handel zagraniczny Polski po trzech kwartałach 2017 r. Pierwsze dziewięć miesięcy br. to okres utrzymujących się wysokich wzrostów wymiany towarowej Polski. Według wstępnych danych […]
  • Strategia promocyjnaStrategia promocyjna Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowuje Strategię Promocji Żywności.  Ma ona zintegrować i skoordynować działania w […]
  • Dodatnie saldo handlu zagranicznegoDodatnie saldo handlu zagranicznego Wzrosło dodatnie saldo rolno-spożywczego unijnego handlu zagranicznego. Według comiesięcznego raportu, największe zyski w […]
  • Więcej na promocję produktówWięcej na promocję produktów Komisja Europejska zwiększa finansowanie promocji europejskich produktów rolnych. Zapewniła fundusze w wysokości 169 mln euro, a […]
  • Drób na plusieDrób na plusie Unia Europejska drobiem stoi! W 2018 r. unijna wytwórczość zwiększy się o 1,2 proc. do 14,86 mln ton, a eksport o 2,5 proc. do […]
  • Strategia promocji żywnościStrategia promocji żywności "Polska smakuje" - to hasło, z którym ma kojarzyć się promocja naszej żywności na świecie podkreślał Jacek Bogucki, […]
  • Wizyta w ChinachWizyta w Chinach Sekretarz stanu Jacek Bogucki w dniach 14-18 maja 2018 r. złożył wizytę w Chińskiej Republice Ludowej. Jej celem były rozmowy z […]
  • Konkurencja<br> na rynku drobiuKonkurencja
    na rynku drobiu
    Wietnam będzie eksportował drób do Europy. W pierwszych miesiącach przyszłego roku powinna wejść w życie umowa o wolnym handlu […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close