Czwartek, 24 Kwietnia 2025 roku.

Piwo
znad Wisły potęgą

Polska jest trzecim największym producentem piwa w Unii Europejskiej. Mimo tego, 2017 rok był dla branży niełatwy, przez niesprzyjającą aurę i brak dużych wydarzeń sportowych. Spadek produkcji będzie trudny do odrobienia w najbliższym czasie.

W 2018 r. browarnicy mogą być zmuszeni do zmian strategii przez ograniczenia dot. emisji reklam.

– Pogoda i duże wydarzenia sportowe zawsze mają wpływ na branżę, w tym roku nam nie dopisały. Spadku produkcji nie uda się odrobić w IV kwartale, który jest okresem niższej sprzedaży dla branży, w porównaniu z latem – powiedział podczas specjalistycznej konferencji Andrew Highcock, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Na te rzeczy nie mamy wpływu, natomiast jeśli chodzi o wartość, to tutaj widzimy pozytywny trend. Polacy płacą średnio drożej, bo piją lepiej: więcej specjalności czy piw bezalkoholowych – dodał.

– Mamy wpływ na wartość w pewnym zakresie, pod warunkiem, że będziemy mieli stabilne warunki do prowadzenia działalności biznesowej – stabilne także pod względem regulacyjnym. Ostatnio jednak widzimy, że dużo dzieje się wokół naszej branży i te projekcje dotyczące przyszłego roku są dla nas znakiem zapytania, ponieważ dużym znakiem zapytania są warunki, w jakich będziemy działać – zaznaczył Highcock. Wśród zagrożeń rozwoju branży, Highcock wskazał propozycję zakazu emisji reklam piwa od godziny 6 do 23, zaproponowanego w listopadzie przez Ministerstwo Zdrowia. Ograniczenie, zdaniem Iwony Jacaszek-Pruś, dyrektora ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej, mogłoby ograniczyć pozytywny wpływ przyszłorocznego mundialu. – Biorąc pod uwagę Mistrzostwa Świata w Rosji, większość meczów odbędzie się w godzinach zakazanych. Według tego, co jest zapisane w projekcie zakaz wchodziłby dokładnie w połowie mistrzostw, czyli 30 czerwca – powiedziała Iwona Jacaszek-Pruś.

– Musimy w tym momencie przemyśleć, czy będziemy – zgodnie z założeniami, wprowadzać nowe produkty. Przy zakazie reklamy, największe szanse mają marki, które są znane, więc ten projekt zmienia zupełnie podejście do strategii firmy, a ponieważ sprawa jest świeża, rozważamy wiele scenariuszy – dodała Jacaszek-Pruś. Wśród czynników, które mogą mieć negatywny wpływ na branżę, Jacaszek-Pruś wymieniła także ograniczenia dotyczące liczby punktów sprzedaży i godzin sprzedaży alkoholu, zniesienie górnego limitu składek na ZUS i zakaz handlu w niedziele. Wśród pozytywnych wydarzeń dla branży, wskazano publikację w listopadzie projektu Ministerstwa Finansów, który przewiduje 50 proc. niższy podatek akcyzowy dla browarów produkujących mniej niż 200 tys. hektolitrów piwa. Zdaniem Jacaszek-Pruś, daje to szansę mniejszym browarnikom przeznaczenia zaoszczędzonych na podatku środków na inwestycje w browary lub nowe marki.

Podczas konferencji, Barłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie, poinformował, że w 2016 roku w Polsce powstały 63 nowe browary. Polska jest trzecim największym producentem piwa w Unii Europejskiej. Według danych GUS spożycie piwa per capita utrzymywało się w latach 2012-2016 na poziomie 97-99 l. Wydatki na reklamę piwa w telewizji wzrosły w tym okresie o 47 proc.

Źródło: PAP

 

Artykuły powiązane

  • Browary<br> z Polski potęgąBrowary
    z Polski potęgą
    Polska jest trzecim, tuż po Wielkiej Brytanii i Niemczech, producentem piwa w Europie. W ubiegłym roku rynek piwny w kraju odnotował […]
  • Mrożonki –<br> gorący biznes!Mrożonki –
    gorący biznes!
    Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystyczego, produkcja mrożonych warzyw w przedsiębiorstwach zatrudniających 50 i więcej […]
  • Będzie mleczny<br> rekord?Będzie mleczny
    rekord?
    Już tylko 1-2 proc. brakuje do pobicia historycznych rekordów cen mleka w skupie w Polsce. Czy dojdzie do sytuacji na rynku […]
  • Gastroenterolog<br> o łączeniu mięsa<br> z grilla i alkoholuGastroenterolog
    o łączeniu mięsa
    z grilla i alkoholu
    Lubiane przez Polaków połączenie mięsa z grilla i alkoholu to fatalna mieszanka, mogąca prowadzić do zapalenia trzustki lub […]
  • Zakaz stosowania<br> pasz GMOZakaz stosowania
    pasz GMO
    Ustawa paszowa, która ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku, już teraz budzi wiele obaw hodowców […]
  • Z pianką w kufluZ pianką w kuflu W Polsce jest coraz więcej piwoszy i amatorów niefiltrowanych, niepasteryzowanych piw, przybywa więc niezależnych browarni […]
  • Kierunek eksportowy – NiemcyKierunek eksportowy – Niemcy W sezonie 2017/2018 podstawowym rynkiem zbytu owoców, warzyw i ich przetworów pozostaną kraje Unii Europejskiej, przede […]
  • Wydatki konsumenckieWydatki konsumenckie Nie ma przesłanek do osłabienia popytu konsumenckiego – wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego dotyczącego sytuacji […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close