, 27 Kwietnia 2025 roku.

Polska żywność
na świecie

Produkty made in Poland szturmują kolejne światowe rynki. 18 procent polskich firm z sektora spożywczego planuje w ciągu trzech najbliższych lat dokonać fuzji lub przejęcia w celu dalszej ekspansji eksportowej – wynika z raportu KPMG.

Według prognoz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w 2017 roku wpływy z eksportu towarów rolno-spożywczych były wyższe o 8 proc. w porównaniu z 2016 rokiem i wyniosły 26,3 mld euro. 2017 rok miał być znacznie lepszy niż poprzedni – po wzroście, wpływy z eksportu miały sięgnąć 26,3 mld euro. Największą popularnością na zagranicznych rynkach cieszą się mięso, produkty zbożowe i cukiernicze (40 proc. wysyłek). Najważniejszym rynkiem dla rodzimych eksporterów są kraje Unii Europejskiej, gdzie trafia 81 proc. sprzedaży. Głównym odbiorcą są Niemcy (22 proc.). Żywność z Polski na zagranicznych rynkach cieszy się coraz większym uznaniem i jest kojarzona z wysoką jakością. Co drugi przedsiębiorca z tego sektora uważa, że nasze pochodzenie sprzyja popularności rodzimych produktów za granicą. Według badań KPMG, aż 90 proc. eksporterów rozpoczęło sprzedaż na rynki zagraniczne, kierując się dużym zainteresowaniem tamtejszych klientów.

Istotnym elementem zagranicznej ekspansji są fuzje i przejęcia – prawie co piąta firma planuje aktywność w tym obszarze w ciągu trzech najbliższych lat. Zwykle, obejmuje ona rynki Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak wynika z raportu KPMG, większość firm planujących akwizycję lub przejęcia w celu dalszej ekspansji eksportowej, wyjaśnia swoją strategię dostępem do lokalnych zakupów surowców, przejęciem lokalnego zakładu produkcyjnego, wejściem w posiadanie marki rozpoznawanej na rynku docelowym, a także przejęciem kanałów dystrybucji.

Źródło: KPMG

 

Artykuły powiązane

  • Kierunek eksportowy – NiemcyKierunek eksportowy – Niemcy W sezonie 2017/2018 podstawowym rynkiem zbytu owoców, warzyw i ich przetworów pozostaną kraje Unii Europejskiej, przede […]
  • Jagnięcina na widelcuJagnięcina na widelcu Polska jest liczącym się w Europie eksporterem wysokojakościowej jagnięciny, jednak przez Polaków ciągle mięso to uchodzi za […]
  • Będzie taniej?Będzie taniej? W IV kw. dynamika cen żywności na poziomie 4 proc. rdr – wynika z miesięcznego raportu Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i […]
  • Rolnicy wznowili protestyRolnicy wznowili protesty Podrabianie polskiej żywności, szkody spowodowane przez dzikie zwierzęta oraz niskie ceny towaru – to największe problemy […]
  • Polskie pieczarki podbijają światPolskie pieczarki podbijają świat Polska pieczarka jest krajowym hitem eksportowym. Cieszy się ogromnym powodzeniem na terenie Unii Europejskiej, coraz częściej trafia […]
  • Ceny na rynku<br> mleka spadająCeny na rynku
    mleka spadają
    Ubiegły rok minął pod znakiem wysokich cen masła i skupu mleka, w tym roku ceny tych produktów będą spadać – wynika z […]
  • Rośnie produkcja drobiuRośnie produkcja drobiu Produkcja drobiu w Polsce w 2017 roku mogła sięgnąć rekordowych 3,1 mln ton. Prawie połowa trafia na eksport, głównie na rynki […]
  • Więcej mięsa owczegoWięcej mięsa owczego W 2018 r. produkcja mięsa owczego w UE-28 może wynieść ok. 917 tys. ton, tj. o 1,6 proc. więcej niż rok wcześniej – przewidują […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close