Czwartek, 23 Października 2025 roku.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Z dniem 1 czerwca 2017 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r.  poz. 935), która wprowadza szereg istotnych zmian w procedurze administracyjnej mających na celu:

  • usprawnienie i przyspieszenie procedur administracyjnych,
  • stworzenie ram dla bardziej partnerskich relacji między obywatelami i administracją,
  • zapewnienie adekwatności kar administracyjnych do naruszenia prawa.

Nowe przepisy k.p.a. dotyczą postępowań administracyjnych wszczętych od dnia 1 czerwca 2017 r.

Szybszemu załatwianiu spraw posłuży między innymi nowy środek zaskarżenia bezczynności organu
i przewlekłości postępowania jakim jest ponaglenie, oraz wprowadzenie, w przypadku decyzji wydanych przez ministra lub Samorządowe Kolegium Odwoławcze, opcjonalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, zamiast którego podmiot może zaskarżyć decyzję bezpośrednio do WSA.

Po wejściu w życie nowelizacji k.p.a. pojawią się również zmiany dotyczące decyzji o przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia (tzw. decyzji kasatoryjnych), takie jak:

  • żądanie zawarte w odwołaniu, aby to organ odwoławczy wyjaśnił wszystkie istotne okoliczności
    i rozstrzygnął sprawę,
  • możliwość wniesienia sprzeciwu (zamiast skargi) od decyzji kasatoryjnej do WSA,
  • obowiązek organu odwoławczego odniesienia się w decyzji kasatoryjnej nie tylko do błędów proceduralnych, ale również zinterpretowanie przepisów prawnych i zawarcie wytycznych w zakresie prawidłowej wykładni tych przepisów.

Od 1 czerwca 2017 r. chcąc przyspieszyć uzyskanie decyzji ostatecznej (zwłaszcza wtedy, gdy decyzja wydana przez organ I instancji jest zgodna z wnioskiem) strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od takiej decyzji. 

Nowelizacja k.p.a. wprowadza w pewnych, wskazanych prawem przypadkach, instytucję milczącego załatwienia sprawy (jeżeli w terminie przewidzianym na załatwienie sprawy organ nie wyda decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie, sprawę tę uważa się za załatwioną zgodnie z wnioskiem strony), a także postępowania uproszczonego, którego celem jest skrócenie czasu załatwienia spraw prostych pod względem faktycznym i prawnym, opartych na pewnym schemacie.

Najważniejsze rozwiązania mające na celu stworzenie partnerstwa pomiędzy administracją, a obywatelami to:

  • mediacja w postępowaniu administracyjnym,
  • nowe zasady ogólne (gwarancje praw stron, w tym zwłaszcza zasada rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości na korzyść strony, zasada pewności prawa, proporcjonalności, bezstronności czy równego traktowania stron),
  • obowiązek informowania o niespełnionych przesłankach zanim wydana zostanie decyzja odmowna.

W celu zapewnienia adekwatności kar administracyjnych nowelizacja k.p.a.przewiduje:

  • wskazanie okoliczności, które organ powinien wziąć pod uwagę wymierzając wysokość kary,
  • określenie sytuacji, w których organ może albo musi odstąpić od kary,
  • wprowadzenie zasady, zgodnie z którą strona nie może być ukarana, gdy do naruszenia prawa doszło wskutek siły wyższej,
  • uregulowanie terminów przedawnienia nakładania i egzekucji kar,
  • określenie zasad udzielania ulg w zapłacie kar.

Więcej szczegółów znajdziecie Państwo w broszurze informacyjnej Ministerstwa Rozwoju:

https://www.mr.gov.pl/media/37290/Nowelizacja.pdf

Źródło: IJHARS

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close