Czwartek, 23 Października 2025 roku.

WorldFood Warsaw

Wielkimi krokami zbliżają się Targi WorldFood Warsaw. To największa i najważniejsza impreza targowa poświęcona branży spożywczej i gastronomicznej w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się w dniach 10-12 kwietnia w halach EXPO XXI Warszawa. O tegorocznej edycji imprezy porozmawialiśmy Agnieszką Szpaderską, dyrektor targów WorldFood Warsaw.

Maria Sikorska: To już piąta edycja targów. Targi przez lata ewoluowały, jakie nowe elementy, atrakcje, pojawią się podczas imprezy w tym roku?

Agnieszka Szpaderska: Przykładamy olbrzymią wagę do rozwoju Targów WorldFood zgodnie z oczekiwaniami wystawców i zwiedzających. Na bieżąco analizujemy potrzeby rynku spożywczego, a po każdej edycji targów – opinie i uwagi ich uczestników. Dzięki temu, wspólnie tworzymy targi, których rzeczywiście potrzebuje branża. Największym atutem targów WoldFood jest możliwość bezpośredniego kontaktu producentów, przetwórców i handlowców skoncentrowanych na konsumencie i wspólnie niejako oferujących innowacyjne i tradycyjne zarazem produkty. Ekspozycje targowe, prezentacje i degustacje, rozmowy B2B, liczne prelekcje i pokazy, panele ekspertów i przedsiębiorców tworzą wielka giełdę ofert, otwierającą dostęp nie tylko do produktu, ale i do świadomości korzyści z jego zakupu i sprzedaży. WorldFood to tylko i aż trzy dni w stolicy Polski – ojczyzny świetnej żywności i kraju otwartego na inne kultury. Reagując na potrzeby i trendy na rynku żywności, postanowiliśmy poszerzyć ofertę targów o dział nutraceutyków. Odwiedzającymi targi są m.in. kupcy z sieci handlowych, sklepów specjalistycznych, stacji benzynowych, detaliści, dystrybutorzy, menedżerowie siłowni i klubów fitness, farmaceuci. Taka grupa odbiorców może być zainteresowana wzbogaceniem swojej oferty o wyroby obejmujące pojedyncze składniki odżywcze, dietetyczne dodatki do żywności i odżywki, produkty ziołowe i suplementy diety. Rynek spożywczy jest wymagający, a konsumenci nieustannie poszukują nowości i produktów korzystnie wpływających na zdrowie.

M.S.: Targi to nie tylko wystawcy, to także spotkania handlowe. Czy w tym roku również będzie specjalna strefa rozmów handlowych B2B dla wystawców i odwiedzających branży spożywczej?

A.SZ.: Swój udział w rozmowach handlowych tej edycji zgłosili już kupcy m.in. z Wietnamu, Hiszpanii, Hong Kongu, Turcji, Bułgarii, Pakistanu, Rumunii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Mołdawii. Kolejny raz zagości Bellavita, pawilon włoski. Nie zabraknie też  kupców z sieci polskich i handlujących w Polsce. Wykupienie stoiska w dobrej lokalizacji, na nawet największych krajowych targach, to jeszcze nie sukces. Sukcesem jest zwiększenie świadomości marki, wzmocnienie relacji z dotychczasowymi klientami, poznanie trendów panujących wśród konkurencji czy pozyskanie nowych klientów i partnerów. Traktowanie targów jak wystawy jest mylne i nieskuteczne. Targi powinny być kanałem, który umożliwia bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami, handlowcami i zainteresowanymi naszymi produktami. Wiele miesięcy przed rozpoczęciem targów zajmujemy się wyszukiwaniem potencjalnych kooperantów i inwestorów zainteresowanych współpracą z  wystawcami, a następnie organizujemy ich przyjazd do Warszawy. W trakcie wydarzenia odbywa się seria wcześniej umówionych spotkań. Taka formuła zwiększa efektywność wystąpienia na targach i skraca czas dotarcia do kontrahenta. Co roku zwiększa się ilość kupców z rożnych stron Świata i Europy, a rozmowy przeprowadzane podczas targów kończą się konkretami, zamówieniami i poważnymi kontraktami. To olbrzymia wartość, którą trudno uzyskać online.

M.S.: Czy strefa EcoFood, zgodnie z zapowiedziami, będzie miała w tym roku jeszcze liczniejsze grono przedstawicieli?

A.SZ.: Sektor żywności ekologicznej jest to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów branży spożywczej, a Polacy wciąż mają niezaspokojony apetyt na żywność ekologiczną. Produkty tego typu są obecne w diecie polskich konsumentów, poprawia się ich dostępność w delikatesach, sieciach handlowych, powstają sieci sklepów oferujących wyłącznie żywność organiczną. Rośnie świadomość konsumentów na temat tego, czym jest żywność ekologiczna, jakie certyfikaty świadczą o ekologicznym sposobie wytworzenia produktu. Jednak polscy konsumenci wciąż wydają niewiele na żywność ekologiczną – ok. 4 euro na osobę, w porównaniu do 90-195 euro w krajach Europy Zachodniej. Branża żywności ekologicznej, mimo że wciąż niewielka, ma stale rosnący poziom. Popyt na ekologiczną żywność rośnie w tempie około 20% rocznie. Wychodząc naprzeciw tym trendom  postanowiliśmy  szczególną uwagę poświęcić strefie EcoFood. Podczas ubiegłorocznej edycji WorldFood Warsaw, aż 48% zwiedzających targi poszukiwało oferty ekologicznej. Strefa EcoFood wyodrębniona na targach to branża ekologiczna w pigułce. Udział w niej umożliwia zapoznanie się z ofertą tego sektora, wymianę doświadczeń, pozyskanie nowych partnerów biznesowych, udział w ciekawych panelach i dyskusjach. W tym roku ponad 100 firm zdecydowało się zaprezentować swoje produkty w tym sektorze. Liczymy, że dzięki wychodzeniu naprzeciw trendom w branży spełnimy oczekiwania naszych krajowych i zagranicznych wystawców oraz zwiedzających.

M.S.: Czy można liczyć na pokazy kulinarne, smaczki z kuchni świata, tak jak miało to miejsce w 2017 roku?

A.SZ.: Po raz kolejny kilkadziesiąt włoskich firm, pod wspólnym logo Bellavita zagości na WorldFood, a Giancarlo Russo, szef kuchni i ambasador kuchni włoskiej w Polsce, będzie Głównym Szefem Kuchni włoskiego pawilonu. W Polsce od ponad 20 lat Giancarlo Russo jest jedną z najbardziej znanych postaci w polsko-włoskim krajobrazie kulinarnym; jest również znanym szefem kuchni w telewizji i rzecznikiem znanych marek. Od kilkunastu lat organizuje konkurs Arte Culinaria Italiana, konkurs kulinarny, w którym najlepsi polscy szefowie kuchni rzucają wyzwanie sztuce włoskiej kuchni. Giancarlo Russo zaprosił również do udziału w pokazach Anuelo Serra – Szefa Kuchni w restauracji San Lorenzo w Warszawie, oraz Kurta Schellera – Krytyka kulinarnego i Założyciela Akademii Kurta Schellera. Również znani już z poprzedniej edycji – Andrea Camastra – Właściciel i Szef Restauracji Senses odznaczonej gwiazdką Michelin, oraz Marzena Gromelska – Główny Szef Kuchni Restauracji Chianti Trattoria – Kręgliccy w Warszawie, dadzą popis sztuce kulinarnej podczas targów WorldFood. W sekrety sztuki światowego dziedzictwa UNESCO w robieniu pizzy po raz kolejny wprowadzi nas Starita Pizza Academy. Targi WorldFood zaszczyci grupa kilkunastu wystawców z Hiszpanii, prezentując swoje tradycyjne produkty i regionalne specjały: hiszpańskie tapas, wina, sery, produkty ekologiczne, oliwę czy wyjątkowy smak papryczek chili. Nie zabraknie również Kevina Aistona, znanego kucharza, który tradycyjnie na stoisku Brytyjsko – Polskiej Izby Handlowej, zaprezentuje smakowite steki jagnięce i inne specjalności kuchni angielskiej. Szczególnie zapraszamy wszystkich przedstawicieli sektora HoReCa do udziału w wydarzeniu. W targach weźmie udział kilkuset wystawców z branży spożywczej z 25 krajów świata m.in. reprezentujący Białoruś, Belgię, Niemcy, Węgry, Indie, Indonezję, Polskę, Rumunię, Rosję, Hiszpanię, Sri Lankę, Turcję, Wielką Brytanię, Wietnam, a wraz z nimi przyjadą wyjątkowe produkty, smaki i zapachy, które mogą być zaproszeniem do kulinarnej przygody dla właścicieli, restauracji, klubów, kawiarni, herbaciarni, pubów czy punktów gastronomicznych. Warto wykorzystać tę okazję, by nawiązać wartościowe kontakty biznesowe i zapoznać się z nowinkami i ofertą dla tego sektora

M.S.: Do ubiegłorocznej edycji Konkursu dla Wystawców o Złoty Medal WorldFood Warsaw, zgłoszono ponad 130 produktów. Wszystkie były oryginalne, ciekawe w smaku, niebanalnie opakowane. Finalnie przyznano dziewięć złotych medali, dwanaście wyróżnień, dwie nagrody w kategorii „debiuty” – krajowy i zagraniczny. Czy teraz wybór jury był jeszcze trudniejszy?

A.SZ.: Ponad 150 produktów spożywczych w czternastu kategoriach walczyło o medale i wyróżnienia targowe. Propozycje producentów i przetwórców zaskoczyły nawet wymagające kubki smakowe profesjonalistów zasiadających w Jury w skład którego weszli: Jarosław Uściński (Przewodniczący Jury, Prezes OSSKiC), Kevin Aiston, Grzegorz Łapanowski, Kurt Scheller, prof. Krzysztof Krygier i moja skromna osoba. Przez wiele godzin, w gościnnych progach restauracji Moonsfera, degustowaliśmy i ocenialiśmy specjały krajowe i zagraniczne. Przyznaliśmy 15 medali, 16 wyróżnień, dwa debiuty. Wszystkim laureatom i wyróżnionym gratulujemy. Wręczenie statuetek i medali targowych odbędzie się 11 kwietnia podczas wieczornej Gali, a produkty nagrodzone będzie można spróbować i ocenić podczas Targów. Te i inne atrakcje czekają na Was podczas wyjątkowego spotkania branży w Warszawie, a liczne patronaty mediów ogólnopolskich i branżowych umożliwiają szeroką promocję, prezentację firm, stoisk i możliwości branży spożywczej oraz relacje z części merytorycznych i wydarzeń towarzyszących. Musicie być razem z nami w dniach 10-12 kwietnia.

M.S.: Dziękuję za rozmowę!

 

 

 

 

 

 

 


Agnieszka Szpaderska – dyrektor targów WorldFood Warsaw
zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim –  regulamin

 

 

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close