Czwartek, 23 Października 2025 roku.

Musimy intensywnie zabiegać o rynki zbytu

Przedstawiciele Zagranicznych Biur Handlowych spotkali się 24 października br. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi z ministrem Janem Krzysztofem Ardanowskim.

– Musimy szukać nowych rynków zbytu dla polskiej żywności i utrwalać nasza pozycje tam, gdzie już jesteśmy – powiedział minister Jan Krzysztof Ardanowski i zwrócił się do uczestników spotkania o włączenie się do prac w tym zakresie.

– „Plan dla wsi”, który przedstawił premier Mateusz Morawiecki wraz ze mną wynika z Programu Rolnego PiS i zakłada zwiększenie produkcji rolnej w Polsce. Jest on tak realizowany, aby wykorzystać niewykorzystany do tej pory potencjał naszego rolnictwa. Nasze rolnictwo będzie rozwijane w sposób zrównoważony, z poszanowaniem środowiska, bioróżnorodności, ochrony klimatu, w oparciu o racjonalną  gospodarkę wodą – powiedział minister Ardanowski i dodał, że osiągnięcie tych celów bez wzrostu eksportu nie przyniesie oczekiwanych efektów.

– Staramy się pomagać wszystkim gospodarstwom w Polsce. Chcemy utrzymać małe gospodarstwa, które są stałym elementem naszej struktury rolnej. Zachęcam je do zwiększenia produkcji i uczestnictwa w sprzedaży w krótszych łańcuchach dostaw bezpośrednio do konsumenta końcowego, a także do restauracji, stołówek, agroturystyki, hoteli – mówił szef resortu rolnictwa.

Minister podkreślił, że takie możliwości dała znowelizowano niedawno ustawa o rolniczym handlu detalicznym.

– Wprowadzamy także nowatorskie rozwiązania dotyczące działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej czyli tzw. MOL. Upraszczamy procedury i znosimy bezzasadne ograniczenia.

– Atutem naszej żywności będzie wysoka jakość potwierdzona certyfikatami. Będziemy intensywnie pracować nad tym, aby jak najwięcej polskich produktów znalazło się w różnego rodzaju międzynarodowych i krajowych systemach jakości.

– Wyznaczyliśmy kierunki, którymi jesteśmy najbardziej zainteresowani. Jest to kilkanaście krajów, ale nie odpuszczamy jakiegokolwiek kierunku eksportu – podkreślił minister.

Minister zapowiedział stworzenie mapy potrzeb żywnościowej dla krajów, w których działają polskie placówki dyplomatyczne i handlowe.

Będzie to możliwe we współpracy z pracownikami Zagranicznych Biur Handlowych i radców rolnych ambasad, których proces rekrutacji już się rozpoczął.

– Aby zidentyfikować potencjał rynku zbytu musimy poznać potrzeby żywnościowe poszczególnych krajów. Jakie są tam tradycje żywieniowe, wymagania religijne i kulturowe – zaznaczył szef resortu rolnictwa.

Minister zaznaczył, że wzrost produkcji musi być spięty z jednoczesnym systemem promocji żywności, który pozwoli na osiągnięcie konkretnych efektów ekonomicznych. Podkreślił, że jest to jedno z głównych zadań KOWR.

W ocenie ministra Ardanowskiego w tym roku eksport polskich produktów rolno-spożywczych może osiągnąć wartość prawie 30 mld euro.

Źródło: gov.pl/rolnictwo

 

Artykuły powiązane

  • Debata PrzedżniwnaDebata Przedżniwna Z udziałem ministra rolnictwa i rozwoju wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego 4 lipca br. odbyła się „Debata […]
  • O sytuacji na rynku wieprzowiny na Radzie Ministrów Rolnictwa UEO sytuacji na rynku wieprzowiny na Radzie Ministrów Rolnictwa UE – Sytuacja na rynku wieprzowiny jest krytyczna. Polskich producentów świń dotyka nie tylko problem ASF, ale pogorszyła się […]
  • Rozmowy z rolnikamiRozmowy z rolnikami 15 grudnia br. w siedzibie ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi odbyły się rozmowy ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego z […]
  • Odwołanie zastępcy Głównego Lekarza WeterynariiOdwołanie zastępcy Głównego Lekarza Weterynarii Minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski 14 grudnia br. odwołał Krzysztofa Jażdżewskiego ze stanowiska Zastępcy […]
  • 100 dni100 dni – Te symboliczne 100 dni to dobry czas, aby przedstawić podejmowane przeze mnie do tej pory działania – powiedział minister […]
  • Kontrole<br> na rynku warzywKontrole
    na rynku warzyw
    Trwają prace nad poprawą sytuacji na rynku warzyw. Zintensyfikowane zostały działania kontrolne przez Inspekcję Jakości Handlowej […]
  • Dialog w rolnictwieDialog w rolnictwie Otwartość Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na postulaty środowisk rolniczych nie jest deklaratywna o czym świadczy ilość odbywanych […]
  • Budowa marki eksportowejBudowa marki eksportowej Promocja polskiej żywności, poprzez utrwalanie jej jako marki, powinna odbywać się przede wszystkim na rynkach odległych, na […]

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close