Podsumowanie XII Forum Rynku Spożywczego
i Handlu
Po raz dwunasty prezesi, menedżerowie oraz przedstawiciele największych krajowych firm spożywczych i handlowych w dniach 4-5 listopada spotkali się w Warszawie. Konferencja od lat jest jednym z najważniejszych wydarzeń dla obu branż w Polsce. W centrum wydarzeń stał konsument, o którego warto dziś zabiegać oraz warto wiedzieć jak robić to skutecznie. W XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu wzięło udział ponad 1000 uczestników.
Zebrani goście uczestniczyli w 17 debatach. Ich szeroka tematyka odzwierciedliła zróżnicowane kierunki rozwoju polskiego rynku, a także charakter wyzwań stojących przed polskimi producentami i dystrybutorami żywności. Spośród tematów spotkań w programie konferencji najwięcej zainteresowania wywołały: „Polska Doliną Krzemową branży spożywczej”, „Rewolucja w sektorze mięsnym”, „Boom na rynku przekąsek”, „2019 rokiem konsolidacji branży spożywczej” oraz „Handel szuka nowej tożsamości: CSR, ekologia, zero waste”.
Jak powiedziała Edyta Kochlewska, redaktor naczelna serwisu dlahandlu.pl, „dyskusje prowadzone na FRSiH kształtują spojrzenie opinii publicznej na rynek żywności i handlu w Polsce. Głos producentów, sprzedawców i organizacji ich reprezentujących dociera do przedstawicieli mediów, administracji i ustawodawcy. Dlatego co roku poruszamy problematykę kluczową z punktu widzenia interesów sektora spożywczego i handlowego”.
– Rynek żywności produkowanej według ścisłych reguł ekologicznych czeka dynamiczny rozwój, ale produkty tego typu pozostaną w Polsce droższym luksusem – ocenił szef bankowości Agro BNP Paribas na region EMEA Bartosz Urbaniak. – W skali świata żywność będzie musiała być produkowana bardzo wydajnie i niskoemisyjnie, przy jak najniższej emisji gazów i jak najmniejszym śladzie węglowym związanym z transportem, w miarę możliwości w obiegu zamkniętym, ale też tak, by dało się nią obdzielić jak najwięcej ludzi – dodał podczas pierwszego dnia forum.
– Obecnie na polskim rynku nadal dominują tradycyjne produkty. Konsumenci poszukują funkcji i wartości dodanej w żywności. Widać to w sklepach. Kiedyś była tam tylko jedna półka, teraz często jest to już kilka alejek. Półek przybywa, ale nie jest to zbieżne z rotacją produktów – stwierdził dr Adam Mokrysz, prezes Grupy Mokate S.A.
O wyzwaniach stojących przed polskim biznesem rolno-żywnościowym i producentami mówił m.in. Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka i wiceprezes zarządu Wyborowa Pernod Ricard Polska. – Nie musimy szukać nisz, a je kreować i rozwijać, aby stały się ważnym elementem globalnej układanki w danej kategorii. Polska wódka była, jest i będzie obecna w Europie. To potężny rynek, ale chimeryczny, gdyż ulega różnym modom. Stąd nasuwa się pytanie, kiedy warto podążać za modą, a kiedy – tworzyć nowe – ocenił Szumowski.
Zdaniem Andrzeja Gantnera, dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Żywności, jednym z kluczowych dziś zadań dla producentów żywności w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie, jest powstrzymanie zmian klimatycznych i degradacji środowiska naturalnego. – Przemysł spożywczy, tuż po transporcie i przemyśle energetycznym, ma największy wpływ na środowisko i zużycie zasobów. Chodzi zarówno o uprzemysłowione procesy przetwórcze, jaki i fakt, że kupuje ok. 70% światowych surowców rolnych, przy produkcji których wykorzystywane są zasoby naturalne naszej planety. Na branży spożywczej spoczywa bardzo duża odpowiedzialność za zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych oraz produkcję, która powinna chronić środowisko naturalne od degradacji – mówił Andrzej Gantner podczas debaty.
Ważnym punktem konferencji była sytuacja branży mięsnej w Polsce i na świecie. Przewodniczący rady nadzorczej Grupy CEDROB Mirosław Koźlakiewicz powiedział: – Polskie firmy mięsne nie są firmami globalnymi. Chociaż jesteśmy na rynkach obcych i w handlu, to nie jako producenci – to jest nasza słabość. Rynek mięsa podwoi się za kilkanaście lat według wiarygodnych prognoz. Żywność wege jeszcze nie podbija mocno rynku i trzeba tę okazję wykorzystać. Dla Polski to duża szansa. Zwłaszcza jeśli chodzi o drób, musimy o te rynki walczyć.
Prezes Zakładów Mięsnych Olewnik Anna Olewnik-Mikołajewska dodała, że „rok 2019 był jednym z najtrudniejszych w historii branży mięsnej. Wynikało to z kilku czynników. Były problemy kosztowe zakładów mięsnych, jak np. ASF w Polsce i w zasięgu globalnym, co przełożyło się na wzrosty cen surowca. Drugim istotnym problemem był wzrost wynagrodzeń, wzrost płacy minimalnej i brak pracowników. Osobnym zagadnieniem, które nas dotyka jako producentów, to PR, ten dotyczący niejedzenia mięsa i upadłości w branży. Wszystko to odbija się w cenie produktu”.
Rynki żywnościowe muszą odpowiadać na wymagania tzw. Konsumenta 4.0, dla którego najważniejsze są czynniki ceny, asortymentu i wygody. Nawiązała do tego Beata Jankowiak, członek zarządu Jeronimo Martins Polska S.A. Zaznaczyła, że konsument ewoluuje wolniej niż się potocznie uważa. – Konsumenci z dużych miast, ośrodków średniej wielkości i obszarów pozamiejskich stanowią różne grupy. Dotyczą ich osobne trendy, ale to, co jest dla nich wspólne w branży spożywczej, to przywiązanie do polskości, lokalności. Obserwujemy też duże znaczenie dla polskiego odbiorcy takich wartości, jak cena, czas, komfort. Każdy klient szuka tych wartości w ofercie i każdego dnia dokonuje oceny, czy otrzymuje je w stopniu wystarczającym lub nie – przekazała Jankowiak.
Drugiego dnia XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu rozmawiano o rozwoju branży street food w Polsce oraz przyszłości gastronomii w dziedzinie food delivery. Ważne argumenty padły ze strony Joanny Jabłczyńskiej, aktorki, prawniczki oraz ambasadorki marki Kukuła Healthy Food.
– Żyjemy coraz szybciej i dynamicznie rośnie liczba osób korzystających z diety cateringowej. Konkurencja na polskim rynku jest coraz większa, co sprawia, że dostarczane jedzenie musi być coraz wyższej jakości. Zgodnie z unijną dyrektywą, od 2021 roku będzie obowiązywał zakaz wprowadzania do obrotu dziesięciu plastikowych produktów jednorazowego użytku. Dla rynku cateringu dietetycznego będzie to ogromna rewolucja – bez plastikowych tacek, talerzy ani sztućców. To duże wyzwanie – stwierdziła Jabłczyńska.
zywnosc.com.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim – regulamin